Troubleshooting bij slechte wifi
Geregeld worden wij gevraagd om een slecht draaiend wifi-netwerk te analyseren en terug optimaal draaiend te krijgen. Dan gaan we de oorzaak van de verbindingsproblemen achterhalen en aanwijzingen geven om deze op te lossen. Dergelijke grondige troubleshooting is een vak apart dat vraagt om een strak stappenplan en zowel diepe als brede achtergrondkennis van het functioneren van een netwerk.
Ondanks het feit dat wij de hoofdzakelijk de producten van Lancom Systems en Ruckus Wireless verdelen, zijn wij merkneutraal. Wij helpen je graag verder met de optimalisatie van je Wifi, zelfs wanneer je gebruik maakt van een ander merk. Zo ondersteunen we onder andere ook Unify, Meraki, Aerohive, Aruba, Cisco en hebben we ook kennis van nog een heleboel andere brands.
10 oorzaken van slechte wifi-verbinding
Dit zijn de meest voorkomende fouten of problemen die wij vaststellen bij de troubleshooting van een wifi-netwerk:
- Vaak zijn de Access Points (AP’s) op de verkeerde plaatsen gemonteerd. De nood aan een degelijke planning is cruciaal. Vaak wordt deze stap overgeslagen uit onwetendheid of vindt men deze investering er te veel aan.
- Het merendeel van de AP’s hebben een ingebouwde omni-directionele antenne. Deze AP’s moeten direct aan het plafond worden gemonteerd. Als je ze tegen de muur hangt verliest je radio 6dB. Dit wil zeggen dat zowel het bereik als je snelheid zakt.
- Co-channel interference is bijna een constante in de 2,4 Ghz band en haalt de snelheid naar beneden.
- Adjacent channel interference is dodelijk voor de doorvoersnelheid en zal de netwerkbelasting exponentieel doen stijgen.
- Let op dat er zo weinig mogelijk SSID’s worden uitgezonden. Elke SSID die wordt uitgestuurd zal een deel van de beschikbare ‘airtime’ benutten die niet kan gebruikt worden voor data.
- Onvoldoende capaciteit is ook een dooddoener. Inventariseer daarom je clients en zorg dat je voldoende capaciteit hebt op je netwerk.
- Vermijd trage clients (802.11b) op je netwerk.
- Vaak schakelen we meer de 50% van de radio’s uit op de 2,4 Ghz band en reduceren we grotendeels co-channel interference in het netwerk.
- Roaming issues komen ook vaak voor. Zo stellen we regelmatig vast dat VoIP gesprekken haperen omdat er geen goede ‘signal-to-noise’ ratio is of omdat het gebruikte kanaal te druk bezet is. Door een slecht design is er vaak geen overlap in het netwerk zodat de clients slecht of niet kunnen roamen.
- Vaak heeft men een aantal AP’s geplaatst en enkel gekeken of er overal dekking is. Dekking is slechts één deel van het verhaal (het gemakkelijkste). Planning op capaciteit en doorvoersnelheid zijn cruciaal.
Slechte Wifi? Bel de Wifi Expert voor een oplossing!
Slechte Wifi kan verschillende oorzaken hebben. De Wifi Expert brengt de knelpunten van je Wifi in kaart en optimaliseert jouw trage netwerk.